Walicki Olo

Olo Walicki – Olgierd Walicki (1974 Gdańsk) – kontrabasista, kompozytor i niezależny producent związany z polską sceną off-ową. Uczęszczał do średniej szkoły muzycznej w Gdański – klarnet, skrzypce, kontrabas. Na zawodowej scenie pojawił się na początku lat 90., stając się szybko jednym z kreatorów sceny yassowej – współpracował m.in. z Jerzym Mazzolem Mazolewski (Niebieski Lotnik), Mikołajem Trzaską i Tomaszem Gwicińskim (Łoskot) i Tymonem Tymańskim. W tamtym czasie podjął, trwającą do dzisiaj, współpracę z Leszkiem Możdżerem oraz Zbigniewem Namysłowskim (1996-2004), gdzie grał z Krzysztofem Herdzinem, Sławkiem Jakułke i Grzegorzem Grzybem. Był członkiem m.in. formacji: (0-58), Offshore oraz współpracownikiem grup: Miłość, Szwagierkolaska, Kobiety, Nagrobki, Oczi Cziorne i Łyczacza. Prowadzi też autorskie projekty muzyczne – Olo Walicki Kaszëbë (2006), Zespół Cieśni i Tańca (2010) i  The Saintbox (2012) – oraz wydawnictwo fonograficzne Olo (2000). Poza tym kooperował również m.in. z: Evanem Parkerem, Tomaszem Szukalskim, Leszkiem Kułakowskim, Wacławem Zimpelem, Gabą Kulką, Wojtkiem Mazolewskim, Maciejem Strzelczykiem, Warszawską Orkiestrą Rozrywkową – WOR gra Zappę; Song for Readers Becka; Jerzym Woźniakiem vs. Les Baxter oraz licznymi teatrami. Napisał muzykę do spektakli teatralnych, m.in. Ingmara  Villqista: „Sprawa miasta Ellmit”, „Helmucik” (Teatr Wybrzeże, Gdańsk), „Oskar i Ruth” (Teatr Bez Sceny, Katowice), „Kompozycja w słońcu” i „Woyzeck” (Teatr Miejski. Gdynia); „Fruu” (Teatr Dada von Bzdülöw, Sopot); „Heretycy, heterycy, hedoniści, celebryci” (Teatr Cynada, Gdańsk); „Irydion” (Teatr Polski, Warszawa); „Sklepy cynamonowe” (Teatr Śląski, Katowice); „Myassto Wolności” (Teatr Miniatura, Gdańsk); „Komeda” (Teatr Imka, Warszawa); filmów: „Ewa” (2010) i „Szamka” (2011), a także słuchowisk radiowych w reż. Andrzeja Seweryna – „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego (2012) i „Gwałtu, co się dzieje” Aleksandra Fredry (2013) oraz dźwiękowej adaptacji powieści „Poszedłem” Janusza Głowackiego i „Drugi dziennik” Jerzego Pilcha. Przygotował oprawę muzyczną do: gali wręczenia Nagrody Europejski Poeta Wolności (2012), ceremonii publicznego otwarcia dachu Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego (2014) i gali Gdańskich Spotkań Tłumaczy Literatury “Odnalezione w tłumaczeniu” transmitowanej przez Radio KEXP z Seattle (2015).

W międzyczasie z zespołem Szwagierkolaska zdobył Złotą i Platynową Płytę oraz Fryderyka (1996), a także indywidualnie nagrodę: Jazz Juniors w Krakowie (1992); Nagrodę Miasta Gdańska dla Młodych Twórców (2000), Gryfa Pomorskiego (2007) oraz Splendor Gedanensis (2011) oraz z Saintbox i Zespołem Cieśni i Tańca Kulturalne Sztormy (2013).

Dyskografia: Zbigniew Namysłowski – Dances (1993), Jazz & Folk i Three Nights (1999); Szwagierkolaska – Luksus (1995) i Kicha (1999); Łoskot – Koncert w Mózgu (1995) i Amariuch (1998), Śmierdzące kwiatuszki (2000), Sun (2005); Music For M – Maciej Strzelczyk (1998); Kobiety – Kobiety (2000) i Mutanty (2011); Offshore – Offshore (2000); (0-58) – Do dziesięciu (2001); Oczi Cziorne – Oczi Cziorne (2001) Komeda in the Chamber Mood – Leszek Kułakowski/Tomasz Szukalski/Stanisław Cieślak/Olo Walicki/Kazimierz Jonkisz (2002); Rewizor – Leszek Możdżer Daniel Bloom & Leszek Możdżer Trio – Tulipany (2005); Olter – Jacek Olter & Friends (2006); Kantry – Mikołaj Trzaska (2007) Crossroads – Łukasz Łagocki (2010) oraz projekty autorskie: Birthday Live ft. Leszek Możdżer, Andrzej Olejniczak i Cezary Konrad (2001); Metalla Pretiosa ft. Leszek Możdżer, Maurice de Martin i Gdansk Philharmonic Brass (2004); Kaszëbë (2007); Trauma Theater-Theater der Liebe – muzyka do spektakli Ingmara Villqista (2011), Ewa ft. Sławek Jakułke, Wacław Zimpel – muzyka do filmu (2011); Saintbox – Saint Box ft. Gaba Kulka (2012); Kot (czy też kotka?) – do wierszy poetów nominowanych do Nagrody Europejski Poeta Wolności (2012); Allegra Kabuki ft. Wacław Zimpel i Kuba Staruszkiewicz (2014); Kaszëbë II (2014); Llovage ft. Jacek Prościński (2019).

http://www.olowalicki.com/