1967 – MAL WALDROM w Rudym Kocie
MAL WALDRON w Rudym Kocie – 12 maja 1967 roku jeden z najbardziej znanych w owym czasie amerykańskich pianistów jazzowych zagrał dwa koncerty w gdańskim klubie „Rudy Kot”. Był to jeden z przystanków jego kilkunastokoncertowej trasy po Polsce (m.in. Warszawa, Łódź, Gliwice, Wrocław), która obejmowała także udział w cyklicznym programie telewizyjnym „Jazz w Filharmonii”, gdzie wystąpił z kwartetem wokalnym NOVI oraz Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie – wykonali m.in. kompozycję Adama Sławińskiego w aranżacji Jerzego Sapiejewskiego.
Wedle opublikowanej w Jazz Forum (07/1967), acz nie potwierdzonej, informacji, Mel Waldrom wystąpił wtedy również w klubie Lastadia w Gdańsku, co może być częściową prawdą, ponieważ podczas tej trasy grała również formacja Old Timers, która w Rudym Kocie wtedy na pewno nie wystąpiła, więc mogli zagrać tym drugim klubie.
Mal Waldron, który pół roku wcześniej zagrał na Jazz Jamboree ’66, zagrał w Gdańsku w trio – Giovanni Tomasso (db) i Giuseppe Pignatelli (dr).
Mal Waldron (1925 – 2002) – amerykański, ciemnoskóry pianista, kompozytor i aranżer, prowadził wcześniej własne formacje oraz grywał w zespołach: Johna Coltrane’a i Erica Dolphy’ego, Jackie McLeana i Charlesa Mingusa. Był też nadwornym pianistą sesyjnym w studio Prestige Records oraz akompaniatorem m.in. Billie Holiday (1957-59). Komponował dla całej czołówki nowoczesnego jazzu – m.in. John Coltrane (Soul Eyes). W 1963 roku kompletnie się rozsypał po przedawkowaniu heroiny, a powrót do formy zajął mu kilka lat. W tym czasie przeniósł się do Europy, gdzie najpierw zaczął komponować muzykę do filmów („Three Rooms in Manhattan”, „Sweet Love”, „George Who?”, „Tokio Blues”) i teatru („Slave and Dutchman” Amiriego Baraki), a następnie współpracował z innymi, amerykańskimi uchodźcami (Ben Webster, Kenny Clarke) i nagrywał swoje płyty. W połowie lat 70. powtórnie zaczął nawiedzać Stany, gdzie grywał i nagrywał wtedy m.in. z: Joe Hendersonem, Steve Lacy’m, Davidem Murray’em i Archie Sheppem, zaś w Europie współpracował z wokalistką Jeanne Lee, Gary Peack’okiem oraz niemiecką formacją kraut-rockową Embryo.
W sumie jego dyskografia obejmuje ponad 100 albumów sygnowanych jego nazwiskiem oraz ponad 70, na których gra pod cudzą komendą.
Mal Waldron wywodził się z hard bopu, ale z czasem coraz bardziej dryfował ku free. Poza tym biegle władał w czterema językami, w tym japońskim.


