RAMA 111
RAMA 111 powstała wiosną 1966 roku, z inicjatywy absolwentów PWSM w Gdańsku, Jana Rejnowicza (p) i Romana Skurzyńskiego (db), do których dołączył Przemek Dyakowski (sax, fl) i Andrzej Śliwa (dr) – cyfra w nazwie była sumą ówczesnego wieku muzyków. Zespół szybko stał się jednym z najbardziej wziętych formacji użytkowych Wybrzeża. Szerszy rozgłos zdobyli akompaniując Markowi Tarnowskiemu i Mariannie Wróblewskiej, która wygrała konkurs w Kategorii Wokalistów na festiwalu Jazz Nad Odrą ʼ68. W trzy lata później, już z Piotrem Nadolskim (tp) w składzie, wystąpili tam po-wtórnie i za jazzowe opracowanie staropolskiej pieśni rycerskiej „Bogurodzica” otrzymali III nagrodę. Od tego czasu, w czasie podróży po morzach i oceanach świata, scenę dzielili z orkiestrami: Mercera Ellingtona, Harry’ego Jamesa, Nelsona Riddle’a, Artie Shawa i obu braci Dorseyów, a także akompaniowali: Shirley Jones, Cab Calloway’owi, Donaldowi O’Connorowi, Keely Smith, Marion Rung (laureatka Sopockiego Festiwalu ʼ74), legendarnej grupie wokalnej Delta Rhythm Boys. W przerwach między nimi grali m.in. na festiwalach Jazz Jamboree i Jazz Jantar, w Filharmonii Narodowej oraz w katowickim Spodku, sopockiej Operze Leśnej i Non-Stopie. Pracowali też z Ireną Santor, Marianną Wróblewską i Markiem Tarnowskim, a także przez dekadę byli zespołem Rozgłośni Polskiego Radia w Gdańsku.


W 1972 roku dołączył do nich multiinstrumentalista Tadeusz Petrow i w tym to sze-ścioosobowym składzie nagrali z Marianną Wróblewską long-play „Byle bym się zakochała”. Brali też udział w wystawieniu „Mszy beatowej Katarzyny Gaertner” w Operze Leśnej (1970), a także zainicjowali w kawiarni Liliput w Gdyni, nowatorski jak na owe czasy, cykl imprez „Disco Rama 111”, będący połączeniem koncertów około-jazzowych z dyskoteką (1971). Na początku lat 90. Przemek Dyakowski stworzył w Gdyni legendarny Sax Club, a na przełomie tysiącleci opuścił zespół.
Rama 111 od początku prezentowała nowocześnie aranżowany mainstream, w latach 70. eksperymentowała z jazz-rockiem, by dwie dekady później skręcić ku muzyce swingowej i dixielandowi. Zespół działa do dzisiaj w składzie bliskim początkom – Jan Rejnowicz (p, key), Piotr Nadolski (tp, flh, acc), Tadeusz Petrow (sax, cl, viol, bjo), Janusz Kadyszewski (g, bg) i Andrzej Śliwa (dr), którego w 2016 roku zastąpił Kamil Mazur. W tym składzie często akompaniują piosenkarce i aktorce Agnieszce Babicz.
Wcześniej przez zespół przewinęli się również: Maciej Flont (sax), Bogusław Skawina (tp), Ryszard Szeliga, Aleksander Śliwa (bg), a skład, w zależności od potrzeb, poszerzany był o takich muzyków, jak: Andrzej Nowak (p), Zenon Żelazny (tp), Yuri Ovsyannikov, Mirosław Romejko, Henryk Senk, Marek Marszałek, Wiesław Wysocki (sax), Antoni Śliwa (fl, sax), Miles Fiedler, Jan Młynarczyk, Saturnin Abrahamczyk, Tadeusz Kossak, Marian Pietrewicz, Adam Wiśniewski (tb), Lucjan Woźniak (bjo, g), Jan Tobola (bg), Stefan Kearney (dr), Romuald „Mały” Sławiński i Marianna Wróblewska (voc). Rama 111 ma na koncie trzy płyty: Swingujące 3-miasto – Rama 111 (2012); Sound of Gdynia – Rama 111 (1987) i Byle bym się zakochała – Marianna Wróblewska (1973).


