Przybielski Andrzej

Andrzej Przybielski – Major (1944 Bydgoszcz – 2011 Bydgoszcz) – trębacz, wybitny muzyk awangardowy. Był samoukiem – ukończył technikum kolejowe w Bydgoszczy i tam zaczął grać w Traditional Jazz Group – m.in. Bogdan Ciesielski (p, viol), Jacek Bednarek (db), Ryszard Gromek (dr). Niedługo potem został powołany do Ludowego Wojska Polskiego, gdzie grał w pułkowej orkiestrze. Po powrocie do cywila zaprzyjaźnił się z Helmutem Nadolskim i stał się aktywnym uczestnikiem trójmiejskiego środowiska jazzowego i w konsekwencji z autorskim trio – Helmut Nadolski (db), Janusz Trzciński (dr) – zajął II miejsce w konkursie festiwalu Jazz nad Odrą ’69, zdobywając również główne nagrody indywidualne jako instrumentalista i za kompozycję (Żebrówka II). Rok wcześniej, na tym samym festiwalu, zdobył wyróżnienia indywidualne w tych samych kategoriach. W 1969 roku, w składzie poszerzonym o Jacka Bednarka (db, cel), po raz pierwszy wystąpił na Jazz Jamboree. Rok później pojawił się tam powtórnie jako członek Formacji Muzyki Współczesnej Andrzeja Kurylewicza i od tej pory w różnych konfiguracjach personalnych występował na Jazz Jamboree regularnie. W 1972 roku wspólnie z Władysławem Jagiełło (dr), Andrzejem Bieżanem (p) i Helmut Nadolskim (db) stworzyli formację Sesja ‘72, której kolejne edycje, w zmieniających się składach, przez kolejne lata wyznaczały nowe awangardowe kierunki często z jazzem nie mające wiele wspólnego. Mniej więcej w tym samym czasie związał się na krótko z zespołem Czesława Niemena (LP Marionetki) oraz, na dłużej, z Igą Cembrzyńską, z którą wespół z Sesją ’72 stworzyli spektakl słowno-muzyczny pt. „Cztery dialogi z sumieniem”, latami wystawiany w Starej Prochowni w Warszawie. Pokazywano go również na Festiwalu Jednego Aktora we Wrocławiu (nagroda specjalna) i Jazz Jamboree oraz wydano w Wielkiej Brytanii na płycie pt. „Four Dialogues With Conscience” (1973). W kolejnych latach występował na własnych warunkach z bardzo różnymi zespołami – m.in. SBB. Do legendy przeszedł ich wspólny występ w sopockiej Operze Leśnej (1975), podczas którego przez prawie dwie godziny Przybielski stał na scenie nieruchomo z opuszczoną głową i nie zagrał ani jednego dźwięku, choć kilkakrotnie się przymierzał. Po wszystkim na pytanie wściekłego organizatora (Stanisław Cejrowski) ze stoickim spokojem odparł: „Dzisiaj nie miałem dzisiaj nic do zagrania”.

W połowie lat 80. podjął kilkuletnią współpracę z wieloosobową „młodzieżową” formacją Free Cooperation. W 1984 roku na płycie „W sferze dotyku” wydano jego autorski projekt, w którym udział wzięli: Aleksander Korecki (sax), Wojciech Konikiewicz (key), Wojciech Czajkowski (db), Michał Zduniak (dr). W podobnym czasie pracował formacją Acoustic Action (1984) i Green Revolution (1986). Na początku lat 90. Założył własny zespół Asocjacja Andrzeja Przybielskiego w składzie: Józef Eliasz (dr), Andrzej Kujawa (db), Karol Szymanowski (vib) – dwóch pierwszych po roku zmienili: Grzegorz Droń i Grzegorz Nadolny – z którym grywał do śmierci. Od 1997 roku, również do końca, brał udział w projekcie Tribute to Miles Davies Orchestra – Janusz Yanina Iwański (g), Piotr Iwicki (perc), Wojciech Konikiewicz (key), Radosław Maciński (dr), Mariusz Fazi Mielczarek (sax, fl), Marcin Pospieszalski (bg).

Generalnie rzecz biorąc, brał udział w niezliczonej ilości zróżnicowanych stylistycznie projektów, z których większość nie została udokumentowana, ale też w nagraniach takich artystów jak: Tomasz Stańko (1988), Ewa Bem (1986), Stanisław Soyka, Zbigniew Lewandowski (1984), Tymon Tymański (2001), Mazzoll, Andrzej Mitan (1984), Mona Mur – Einstürzende Neubauten (1999), Kciuk (1990) czy SBB, T. Love (1991), Variete (1993), KaPeLa Trio (2002), Green Grass (2007), Sing Sing Penelope (2009), Orkiestra Świętojańska (2003), Question Mark (2010), NRD, The Ślub, Maestro Trytony (1996), Custom Trio, Andy Lumpp Trio, Jaskinia (2006).

 

Blisko współpracował z trójmiejskim środowiskiem jazzowym oraz muzyczną bohemą związaną z bydgoskim klubem Mózg.

Niezależnie od powyższego tworzył i współtworzył muzykę dla teatru – m.in. głośne spektakle Adama Hanuszkiewicza: Kordian (1970), Norwid (1970), Beniowski (1975) w Teatrze Narodowym w Warszawie; Księga Hioba w Teatrze Małym (1981; spektakli telewizyjnych: Niobe (1975), Lykantropia (1981); Przedstawienie Hamleta we wsi Głucha Dolna (1985) i filmu: Na całość (1986). Pracował też dla Teatru Witkacego w Zakopanem i Performer z Zamościu (United Power of Fortalicje). Większość jego muzyki nie została nigdy nagrana. W 2011 roku otrzymał pośmiertnie Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski.

W pierwszą rocznicę jego śmierci ukazała się książka pt. „Maluj muzykę, Bracie – Andrzej Przybielski” Zdzisława Pająka. W tym samym czasie w Bydgoszczy otwarto izbę pamięci oraz odsłonięto tablicę upamiętniającą dorobek Andrzeja Przybielskiego, a pół roku później (16 sierpnia) odbył się koncert ku jego czci, w którym udział wzięli m.in.: Bogdan Ciesielski, Rafał Gorzycki, Sławek i Kuba Janicki, Wojciech Konikiewicz, Jerzy Mazzoll, Bartłomiej i Marcin Oleś oraz muzycy współtworzący Asocjację Andrzeja Przybielskiego i Transgroove.

Wybrana dyskografia:

Andrzej Kurylewicz – Muzyka Teatralna i telewizyjna (1971); SBB – Sikorki (1973) i Wicher w polu dmie (1975), Jazz Gems (2008); Stanisław Soyka – Soyka Sings Ellington (1982), Radioaktywny (1989), Sztuka błądzenia (2000), Studio Wąchock (2009), Soyka śpiewa 7 wierszy Czesława Miłosza (2011); Helmut Nadolski – Jubileuszowa Orkiestra (1984); Bieżan/Dziubak/Mitan/Nadolski/ Przybielski (1984); Free Cooperation – Taniec słoni (1985), In the Higher School (1986), Our Master’s Voice (1988), Free Cooperation (2014); Mazzoll – Rozmowy s catem (1997), Muzyka dla supersamów (2000), Responsio Mortifera (2012); Stół Pański – Gadające Drzewo (1997); Tribute to Miles Orchestra – Live Akwarium (1998); The Ślub – Pierwsza (2000), Druga (2002), Trzeciak (2010), Bella Provincia (2011); Custom Trio – Free Bop (2000), Live (2001); Andy Lumpp Trio – Music From Planet Earth (2000), Musica Ex Spiritu Sancto (2003); Super Grupa Bez Fałszywej Skromności – Księga Hioba (2007); Przybielski /Konikiewicz – Antyjubileusz (2003), Transtechnologic Orchestra Live (2003); Przybielski/Oleś/Oleś – Pasożyt (2003), Abstract (2005), De Profundis (2011); Przybielski/Mazurkiewicz/Osicki – Tren żałobny (2011); Asocjacja Andrzeja Przybielskiego – Sesja Open (2011)