Prońko Piotr

Piotr Prońko (1949  Gorzów Wielkopolski) – mieszkający od 1991 roku w Gdyni, saksofonista, producent i realizator dźwięku, przedsiębiorca i wykładowca akademicki. Brat Krystyny i Wojciecha Prońko.

 

Absolwent Technikum Elektro-Mechanicznego w Gorzowie Wielkopolskim, Wyższej Szkoły Muzycznej (Wydział Jazzu) w Katowicach oraz Summer Sessions of Miami University (USA). Wykładowca: Akademii Muzycznej w Katowicach, Akademii Realizacji Dźwięku w Gdyni oraz Danley Sound Labs Academy w Gainesville (USA). Członek AES (Audio Engineering Society).

 

Muzyczną karierę rozpoczął w duecie z bratem, basistą Wojciechem (1966), dzięki czemu szybko nawiązali, trwającą do 1973 roku, współpracę z Jerzym Milianem. W tym czasie grywał też z Urszulą Sipińską. W latach 1967-73 prowadził „rodzinny” zespół Reflex (Refleks), który zdobył nagrody na Festiwalu Awangardy Beatowej w Kaliszu (1972) oraz Jazz nad Odrą (1972). Później był członkiem formacji Extra Ball (1974) oraz Big Band Katowice (1976), które zdobyły laury na festiwalu Jazz nad Odrą we Wrocławiu. Indywidualnie zdobył nagrody na I Gdańskim Festiwalu Muzyki Młodzieżowej w Gdańsku (1970) oraz na Złotej Tarce (……). Brał udział w trzech pierwszych edycjach Warsztatów Jazzowych w Chodzieży (1971-73), a później był tam wykładowcą (1976-77). Zagrał też solowy recital w ramach 5th World Saxophone Congerss w Londynie (1976).

 

Pracował też ze Śląską Trybuną Kompozytorów oraz orkiestrami Radia Katowice i Teatru Muzycznego w Chorzowie. Współpracował z grupami: Krzak, SBB i Dżem, a po przenosinach na Wybrzeże, z prof. Bogusławem Grabowskim współtworzył organowo-saksofonowe duo (1993-97). Później realizował podobny projekt z Michałem Banasikiem (1999-2001), po czym porzucił profesjonalne granie.

 

Od 1971 roku, w Estradzie Poznańskiej, poznańskim Studio Giełda i Polskim Radio Katowice, zajmował się realizacją dźwięku i nagraniami. Później był współzałożycielem firm: produkujących sprzęt dźwiękowy (Joint Venture OHM), nagłaśniających (Natural Sound Service) oraz projektantem i realizatorem instalacji fonicznych m.in. w halach: Arena w Poznaniu, Spodek w Katowicach, gdyńska Hala Widowiskowo-Sportowa, Gdyńska Szkoła Filmowa i tamtejszy klub Atlantic oraz w Sali Kongresowej w Warszawie, która nadal jest remoncie. Od 2006 roku współpracuje z amerykańską firmą Danley Sound Labs oraz prof. Douglasem Jonesem z Audio Arts & Acoustics (Columbia College Chicago). Wcześniej współpracował z Rupertem Neve’m (Deo Recording w Wiśle).

 

Na przełomie wieków był też w Polsce realizatorem dźwięku koncertów światowych gwiazd (Jose Carreras, Miles Davis, Placido Domingo, Georg Duke, Al Foster, Michael Jackson, Al Di Meola, Markus Miller, Take Six), a także wizyty papieża Jana Pawła II na sopockim Hipodromie (1999). Poza tym był też producentem pierwszej płyty zespołu Universe oraz współproducentem kilku płyt Krystyny Prońko.