Pierończyk Adam
Adam Pierończyk (1970 Elbląg) – saksofonista i kompozytor jazzowy. Absolwent Music Academy (MA) w Essen. W latach 2011-15 dyrektor Sopot Jazz Festival.
Wychowywał się w Braniewie, ale później wraz z rodziną wyjechał do Niemiec (1988), gdzie studiował, założył zespół Temathe i zapracował sobie na opinię jednego z najbardziej obiecujących muzyków tamtejszego środowiska jazzowego. W 1994 roku odświeżył kontakty z polskimi muzykami, a w dwa lata później zagrał jako gość na płycie „Talk to Jesus” Leszka Możdżera, a następnie przez kolejne kilka lat tworzył bardzo ceniony duet („Live in Sofia” – Album Roku 1998 w ankiecie „Jazz Forum”). Rok wcześniej, z własnym triem nagrał pierwszy autorski projekt „Few Minutes In Space”, dzięki któremu po raz pierwszy został nominowany do Fryderyka. Od tego czasu nagrywa regularnie dla polskich i zachodnich wydawców. Za kamienie milowe jego doskonale rozwijającej się kariery uznawane są płyty: „Digivooco” z Gary Thomasem (2001); „Amusos” z Miną Agassi (2003); „El Buscador” z Anthony Coxem (2010); „Wings” z Miroslave Vitousem (2015); „Komeda – The Incocent Sorcerer” (2019).
Niezależnie od tego występuje i nagrywa z całą plejadą wybitnych muzyków, zarówno krajowych (m.in. Leszek Możdżer, Bartłomiej i Marcin Oleś, Vitold Rek, Anna Serafińska, Tomasz Stańko, Tadeusz Sudnik, Marcin Wasilewski), jak i zagranicznych (m.in. Jean-Paul Bourelly, Joey Calderazzo, Mino Cinelu, Avishai Cohen, Ted Curson, Michael Donato, Trilok Gurtu, Bobby McFerrin, Orlando Le Fleming, Grego Osby, Sam Rivers, Herb Robertson, Ed Schuller, Archie Shepp, Nelson Veras, Jeff Tain Watts oraz międzynarodową formacją Interzone Jazzorchestra.
Pełnił też funkcję dyrektora artystycznego festiwali: Jazz aux Oudayas i Jazz Au Chellah w Rabacie (2004-05); Sopot Jazz Festival (2011-15) oraz Jazz Juniors (od 2019), a także pisze muzykę do spektakli teatralnych – „Śmierdź w górach” (Teatr Capitol, Wrocław – 2006), „Stalker” (Teatr Wybrzeże, Gdańsk – 2012), „Szwejk. Na tyłach” (Teatr Solskiego, Tarnów – 2013).
Wielokrotnie był nominowany do nagrody Fryderyka (podwójny laur w 2011) oraz kilkunastu lat zwycięża w kategorii „Saksofonista Sopranowy” w ankiecie „Jazz Forum”.
Wybrana dyskografia:
Adam Pierończyk – Few Minutes in the Space (1997); Digivoco ft. Gary Thomas (2001); Plastiline Black Sheep ft. Johannes Fink & Maurice de Martin (2001); Amusos (2003); Busem po Sao Paulo (2006); Live in Berlin (2007); Live at A38 DVD (2008); El Buscador (2010); Komeda – The Innocent Sorcerer (2010); The Planet of Eternal Life (2013); A-Trane Nights (2014); Migratory Poets ft. Anthony Joseph (2015); Monte Albán (2016); Oaxaca Constelation (2021); I’ll Colour Around It (2021); Adam Pierończyk/Ed Schuller/Jacek Kochan – Plastinated Black Sheep (1999); Adam Pierończyk/Miroslav Vitous – Wings (2015); Ad-lib Orbits (2017); Live at NOSPR (2019); Leszek Możdżer/Adam Pierończyk – Anniversary Concert In Hestia (1996); Live In Sofia (1998); 19-9-99 (2003); Leszek Możdżer Sextet – Talk To Jesus (1996); Oleś/Pierończyk/Oleś – Gray Days (2001);
Piotr Lemańczyk – Village Time ft. Adam Pierończyk i Maciej Grzywacz (2007);
Adam Bałdych/Krzysztof Herdzin/Adam Pierończyk/Adam Sztaba – Great Encounters (2021)
a także: Temathe – Water Conversations (1996); Interzone Jazzorchestra – Interzone plays with Adam Pierończyk (2000); Transylvanian Grace (2002); Borys Szyc/Adam Pierończyk – Gajcy (2010); Tadeusz Sudnik – Tadeusz Sudnik & His Friends In Art (2017); Andy Manndorff – Up To Scratch (2005); Chromosomos – Ultra Project (2000); East/West Wind – Live (1998); Andrzej Cudzich – Simple Way (1998).


