Jaskułke Sławek
Sławek Jaskułke – Sławomir Jaskułke (1979 Puck) – pianista i kompozytor tworzący na pograniczu jazzu, klasyki, muzyki ilustracyjnej, a czasem i konkretnej. Bywa też producentem. Z wyróżnieniem ukończył Akademię Muzyczną w Gdańsku, gdzie obronił doktorat (2016) i obecnie tam wykłada.
Na początku związany był z e trójmiejskim środowiskiem muzyki improwizowanej, ale zaczynając karierę w be-bopowym zespole Emila Kowalskiego. Od 2001 roku (aż do śmierci lidera w 2022 roku), był stałym członkiem różnych liczebnie formacji Zbigniewa Namysłowskiego. W tym samym czasie stworzył Sławek Jaskułke Trio (3yo), z którym zapracował sobie na wiele indywidualnych nagród – IV Ogólnopolskiego Przeglądu Zespołów Jazzowych i Bluesowych w Gdyni; XXVII Pomorskiej Jesieni Jazzowej (Klucz do kariery), a w rok później na V Konkursie Standardów Jazzowych w Siedlcach. Dostał też nagrodę telewizyjnego magazynu „Pegaz” (2001) oraz dwukrotnie zwyciężył w kategorii „Nadzieja Roku” miesięcznika „Jazz Forum” (2001 i 02). W tej samej kategorii otrzymał Grand Prix Jazz Melomani w Łodzi (2001).
W 2001 roku trio z gościnnym udziałem Macieja Sikały, zagrał na IX Gdynia Summer Jazz Days. Ów koncert został zarejestrowany i wydany na CD. W następnym roku na JVC Jazz Festival Warsaw (44. Jazz Jamboree) zaprezentował krótkoterminowy Sławek Jaskułke Project, z który został rozwiązany zaraz po tym koncercie. W 2003 roku z triem, w zmienionym składzie, nagrał swoją pierwszą studyjną płytę „Sugarfree”, a w dwa lata później album „Fill the Harmony Philharmonics” z triem i Hanzeatycką Orkiestrą Kameralną (Hanseatica Orchestra) z Gdańska.
Od tego czasu koncertował dosłownie po całym świecie, m.in. występując w: Tokio, Pekinie, Singapurze, Moskwie, Tel Awiwie, Rzymie i Padwie. W tym czasie grał w tak prestiżowych miejscach, jak: Carnegie Hall i Chicago Symphony Hall (USA) i Ogrodach Luksemburskich w Paryżu oraz renomowanych imprezach w Polsce i poza jego granicami – North Sea Jazz Festival i Jazzfest Berlin. W roku 2006 reprezentował Polskę na festiwalu Music Beyond Borders Hong Kongu, gdzie zarejestrowano ów koncert, wydany później na pierwszej jego solowej płycie „Hong Kong” (2009). Rok później, na centralnym placu Światowej Wystawy EXPO w Szanghaju, miała miejsce premiera jego projektu „Chopin na 5 fortepianów”, później zaprezentowano m.in. w Pekinie, Singapurze, Warszawie i Sopocie. W roku 2010, grywając nadal solo i z triem, uruchomił kolejny projekt DuoDrum (duet fortepianowy z Pawłem Wyleżołem), którego koncerty zostały wydane na dwóch osobnych płytach.
Kolejny jego projekt noszący tytuł Reperkusje na (2012) był kwartetem z dwoma perkusistami. W 2018 roku, w Studio Lutosławskiego w Warszawie, miała miejsce premiera rocznicowego koncertu „Komeda Recomposed”, w którym wystąpił nowy, Sławek Jaskułke Sextet – został on zarejestrowany i wydany na płycie w Japonii i Polsce. Na obu krańcach globu wydano również płytę „Europa 67/21” (2021), którą nagrał w 5-osobowym składzie wspieranym przez kwartet smyczkowy (Neo Quartet) i recytującego aktora, Tomasza Borkowskiego (2021). W tym samym czasie, tj. na przestrzeni dekady (2011-21) nagrał także sześć płyt solowych (m.in. „Music on Canvas” nagrany na jednym nielicznych w świecie fortepianie prosto-strunowym), które wydano zarówno w Polsce i Japonii.
Sławek Jaskułke współpracował z wieloma osobowościami – m.in. Furio di Castri, Przemek Dyakowski, David Fuzzy Fiuczynski, Jacek Kochan, Jerzy Małek, David Murray, Novika, Krzysztof Pacan, Cezary Paciorek, Adam Pierończyk, Wojciech Staroniewicz, Tymon Tymański, Mika Urbaniak, Miroslav Vitous, Eric Vloeimans, Irek Wojtczak oraz formacjami: Bassisters Orchestra, Collective Improvisation Group i Pink Freud.
Niezależnie od powyższego skomponował muzykę do spektakli teatralnych – m.in. „Garbaty Anioł Porno” (2002 – Teatr Wybrzeże); „Trash Story” (2008, Teatr Ateneum); surrealistycznego filmu „Popatrz! Życie nie istnieje tylko tutaj, ale da da (tam, tam)!” Wojciecha Radtke (2011) oraz kilku arcydzieł kina niemego – „Wicher” Victora Sjöströma (2005), „Joanna D’Arc” Carla Theodora Dreyera (2006), „Mocny Człowiek” Henryka Szaro (2007) i „Gorączka Złota” Charlie Chaplina (2012).
Wielokrotnym był stypendystą Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Miasta Sopotu. Poza tym otrzymywał nominacje do: Pomorskiej Nagrody Artystycznej (2012, 2015); Fryderyka (2003, 2005, 2006) oraz tytuł „Płyty Roku 2015” (Sea) periodyku „High Fidelity”. Poza tym w 2006 roku, jako członek Kwintetu Zbigniewa Namysłowskiego otrzymał Fryderyka za płytę „Assymetry”.
dyskografia – płyty autorskie: At Inryö-ji Temple Japan Music on Canvas (2024); Park.Live (2020); The Son (2019); Komeda Recomposed – S. J. Sextet (2018); Senne (2016); ON – S. J. Trio (2015); Sea (2014); Moments (2013); DuoDram Lalala Koncert ft. P. Wyleżoł (2012); DuoDram ft. P. Wyleżoł (2011); Hong Kong (2009); Fill the Harmony Philharmonics ON – S. J. Trio & Hanseatica Orchestra (2005); Sugarfree – Jaskułke 3yo (2004); Live Gdynia Summer Jazz Days 2001 – S. J. Trio + Maciej Sikała (2002). płyty inne: Polish Jazz Yes! (2016), Nice & Easy (2009); Assymetry (2006); Standards (2003) – Zbigniew Namysłowski Quintet; Alternations – Wojciech Staroniewicz (2008); Melisa – Przemek Dyakowski – Leszek Możdżer – Sławek Jaskułke (2007); Yearning (2006), Double Life of a Chair (2002) – Jacek Kochan; Bop Beat – Jerzy Małek Group(2009); Facing The Challenge – Krzysztof Pacan (2011); Region Łódź – Ireneusz Wojtczak (2010); Sorry Music Polska (2003) i Jazz Fajny Jest (2005) – Pink Freud; Illustration – Tomek Sowiński & Collective Improvisation Group (2006); Album. Live In Studio – Piotr Zastróżny (2005); Playing Benny Goodman – Emil Kowalski (2003); Polish Jazz At Porgy & Bess – Live in Vienna (2004); Ewa – muzyka do filmu (2011); Tricks of Life – Novika (2006); Shalom – Cezary Paciorek (2001); Psalmy – Artyści polscy Janowi Pawłowi II w Hołdzie (2007); Bassisters Orchestra (2002); Słowa, słowa – Waldemar Chyliński (2002).


