Jahr Marcin
Marcin Jahr (1969 Bydgoszcz) – perkusista związany z bydgoskim i gdańskim środowiskiem jazzowym. Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach, a później nauczyciel akademicki w Instytucie Sztuki Muzycznej Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz Zespole Szkół Muzycznych w Szczecinie. Był też wykładowcą na warsztatach jazzowych w Inowrocławiu, Lesznie, Puławach i Pułtusku, a także Leichlinger Jazz Workshop (Forum Ost-West) w Bergisch-Gladbach pod Kolonią i Letni Jazzova Dilna w Pradze. Sam, wcześniej brał udział w Warsztatach Jazzowych w Chodzieży i w Koninie. Zdobył indywidualne wyróżnienia na festiwalu Jazz Juniors (1986 i 89) w Krakowie oraz I Konkursie dla Perkusistów Jazzowych w Grodzisku Mazowieckim (1997), a także wspólnie z Tomaszem Grabowym został uznany za najlepszą sekcję rytmiczną roku w rankingu miesięcznika „Gitara i Bas + Bębny” (2002).
Zawodową karierę rozpoczynał, grając w nagradzanych na Jazz Juniors zespołach: Blackward Glace i Staff Only (1986) oraz Jazz Septet (1989). Niejako, po drodze, trafił do od Kwintetu Jana Ptaszyna Wróblewskiego (1987), z którym pracuje do dzisiaj. Ma na koncie współpracę z formacjami: 0-58, Big-Band i Big Collective Band Wiesława Pieregorólki, Bisquit, Czwartet, Funky Groove, Gudrumba Duet, New Presentation, Julia Sawicka Project, Adam Wendt & Friends i Power Set, różnymi składami Jacka i Wojciecha Niedzieli oraz Ewą Bem, Magdą Piskorczyk i Piotrem Wojtasikiem. Pracował również m.in. z: Hanną Banaszak, Piotrem stańkoem, Dominikiem Bukowskim, Iloną Damięcką, Krzysztofem Herdzinem, Bogdanem Hołownią, Anną Marią Jopek, Łukaszem Juźko, Michałem Kulentym, Leszkiem Kułakowskim, Januszem Mackiewiczem, Henrykiem, Robertem i Wojciechem Majewskimi, Joachimem Menclem, Leszkiem Możdżerem, Januszem Muniakiem, Grzegorzem Nagórskim, Zbigniewem Namysłowskim, Markiem Napiórkowskim, Darkiem Oleszkiewiczem, Adamem Pierończykiem, Maciejem Sikałą, Kubą Stankiewiczem, Tomaszem Stańko, Lorą Szafran, Mieczysławem Szcześniakiem, Tomaszem Szukalskim, Karolem Szymanowskim, Jarkiem Śmietaną, Leszkiem Żądło oraz Garrisonem Fewellem, Brandonem Furmanem, Johnem Grossem, Paulem Immem, Petem Lockettem, Rickiem Margitzą, Mike Minierim, Nippy Noyą, Edem Schullerem, Nicolasem Simionem i Samuelem Torresem.
W 2016 roku otrzymał medal Gloria Artis.
Dyskografia:
Wooden Soul (1994), Sceny z Macondo (1997), Partyturism (2020) – Jacek Niedziela-Meira; Lonely Town – Piotr Wojtasik (Płyta Roku 1995); Sześćsił – Karol Szymanowski (1995); Chopin (1995), Being Confused – Krzysztof Herdzin (1997); Interwały (1996), Kułakowski & Kaszubi (1997), Katharsis (1999), Eurofonia (2000) – Leszek Kułakowski; Jazzowe poetycje – Jacek & Wojciech Niedziela (1996); Funky Groove (1997), Go to Chechua Mountain (Płyta Roku 2002) – Funky Groove; Bright Ella’s Memorial – Ewa Bem (1997); Henryk Wars Songs (1997), Live In Tarnów (1999), Real jazz (2005), Supercalifragilistic (2007), Moi pierwsi mistrzowie. Komeda/Trzaskowski/Kurylewicz (2014), Moja słodka europejska Ojczyzna/Komeda (2018) – Jan Ptaszyn Wróblewski; A Bard’s Tale – Brandon Furman (1998); To Kiss the Ivorys (2000), Domingo’s Tunes (2007) – Wojciech Niedziela; Grechuta – Wojciech Majewski Quintet (2001); Tryby – 0-58 (2003); Passions – Kasia Stankowska (2005); Inny smak – Bisquit (2006); Triologue (2001), Power Set (2007), Big Beat Jazz (2011), Rhythm & Jazz (2018) – Adam Wendt; Afro Groove – Magda Piskorczyk (2011); Breathing Space (2011), Fields of Soul (2012), Kolędy (2014) – Julia Sawicka Project; Śpiew to życie – Wolny Przedział (2012); It’s Great Again – Andrzej Chochół (2013); Living After Life (……), Katharsis/A Small Victory (2017) – Teatr Tworzenia; MaloGranie – Michał Sołtan (2017); Momories – Krzysia Górniak (2020); Good Vibes of Milian – Bernard Maseli (2021).

