Eyssymont Wiesław
Wiesław Eyssymont – Wiesław Ejssmont (1937 Warszawa) – trębacz, puzonista, który w czasie wojny stracił dłoń i dlatego grał na puzonie wentylowym. Był jednym z najwybitniejszych solistów jazzu tradycyjnego, o którym recenzent Jazzu napisał: – „Ejssymont włada imponującą techniką: jedyny u nas trębacz szturmujący niebotyczne wyżyny skali” (Jazz – 12.1959).
Karierę estradową zaczynał w zespole Pinokio, występującym również pod nazwą Foksal Semi Dixieland. W latqch 1957-62 grał w formacji New Orlean Stompers (Jazz Jamboree ’58) wystepującej również pod nazwą Warschauer Stompers (nakaz PAGART’u) oraz Warszawscy Stompersi i Warsaw Stompers.
W 1958 roku brał udział w nagraniu ścieżki dźwiękowej do filmu „Nóż w wodzie” Romana Polańskiego (muz. Krzysztof Komeda), a później grywał w: Traditional Jazz Makers p/d Jerzego Matuszkiewicza (JJ ’59), zespołach Gold Washboard, Bizony (1968-69), Wiślanie ’69, North Padwa Jazz Band a trakże big-bandach: Hybrydy, Stodoła i Ursus oraz wędrownych zespołach eksportowych. Był też związany z formacjami: Hot Traditional Band (1976), Hot Lips (1976-79) i Nothing New. Dużeo wcześniej grywał również w Orkiestrze Kazimierza Turewicza (1959), a 23 maja 1982 roku, w klubie Akwarium, odbył się jego Benefis.
Pod koniec lat 70., na jakiś czas, pojawił się na Wybrzeżu, grając w zespole Baltic Jazz Band, nie tracąc jednak kontaktu ze stołecznymi formajcami jazzu tradycyjnego.
Ceniony animator z kręgu jazzu tradycyjnego, Jerzy Bojanowski, tak go scharakteryzował: – „Dusze ma nieposkojną, krąży od zespołu do zespołu szukając właściwego dla siebie wyrazu, a może i miejsca na ziemi …? Odczuwa czasem ostra potrzebę samotności – zamieszkał kiedyś w mazurskiej pustelni, gdzie otaczał go las, pola i woda, a jego trąbki słuchali jeno ptacy niebiescy”.


