KOMEDA RECOMPOSED – Sławek Jaskułke Sextet

KOMEDA RECOMPOSED – Sławek Jaskułke Sextet – Punktem wyjścia dla tego projektu była 50. rocznica wydania płyty „Astigmatic” Krzysztofa Komedy (1966) – jednego z najważniejszych wydawnictw w historii polskiego jazzu. Jego inicjatorami byli organizatorzy Letniej Akademii Jazzu w Łodzi, a jego premiera miała miejsce 21 lipca 2016 roku w klubie „Wytwórnia”, w ramach IX edycji w/w festiwalu.  Później prezentowany był on również w: Warszawie (Królewskie Arkady Sztuki i 12on14 Jazz Club), Gdańsku (Jazz Jantar i Radio Gdańsk – transmisja na żywo) oraz Katowicach (NOSPR).

 

Rejestracja tego projektu odbyła się na tzw. setkę w marcu 2018 roku w Studio Koncertowym Polskiego Radia S1 w Warszawie, gdzie wystąpił Sławek Jaskułke Sextet, w składzie: Sławek Jaskułke (p), Emil Miszk (tp, fh), Piotr Chęcki (ts), Michał Jan Ciesielski (as), Piotr Kułakowski (db), Roman Ślefarski (dr). Utrwalony wtedy materiał został wydany w Japonii (20.06.2018) oraz Polsce (06.07.2018).

 

Jak napisali dwaj różni komentatorzy: – „Przygotowując swój „komedowski sextet” Jaskułke myślał nie tylko o zawartości merytorycznej i estetyce płyty „Astigmatic”, ale także o okolicznościach, w jakich ona powstała. Krzysztof Komeda do nagrania tego, przełomowego dla polskiego jazzu, albumu zaprosił m.in. młodych muzyków: Zbigniewa Namysłowskiego i Tomasza Stańko. Jaskułke poszedłem  tym samym tropem i  postawił na młodą generację polskiego jazzu (…) Nagrany z tym sekstetem materiał, podobnie jak cała twórczość Komedy, opiera się w ogromnej mierze na melodyce. To właśnie jej linia jest tą lokomotywą, która napędza cały proces (…). Jaskułke język mistrza wyraźnie unowocześnia. Sekstet traktuje podany materiał odważnie, agresywnie i dynamicznie (…) Daje nam to możliwość przeżycia doskonale znanej twórczości Komedy jeszcze raz, jakby zupełnie na świeżo, ale jednocześnie obcowania z nowoczesnym jazzem w jego najlepszej kondycji (…)”.

 

Z kolei, Sławek Jaskułke tak opisuje kontekst tego niezwykle udanego projektu: – ”Komeda Recomposed” i muzyka napisana przeze mnie na sekstet jazzowy, jest interpretacją i odniesieniem do twórczości Krzysztofa Komedy. Zaglądanie wstecz w muzyce jest bardzo cenne, bo dzięki temu poznajemy język starych mistrzów. To niezwykle pomocne w kształtowaniu swojego stylu. Dlatego z radością przyjąłem propozycję napisania interpretacji muzyki Komedy i przyznam, że praca nad jego melodyką, formą, harmonią, całościowym spojrzeniem była inspirująca””.