2011 – WARSZTATY JAZZOWE SIM w Sopocie
LETNIE WARSZTATY JAZZOWE SIM – W dniach 21-27 sierpnia 2011 roku MCK Zatoka Sztuki w Sopocie odbyły się odpłatne, Letnie Warsztaty Jazzowe przygotowane przez The School for Improvisational Music (SIM) z Nowego Jorku.
SIM jest częścią, istniejącego od 2001 roku, organizacji non-profit (Centrum Muzyki Improwizowanej) zajmującej się wspieraniem, promowaniem i nauczaniem muzyki niekonwencjonalnej, unikając przy tym akademickich metod edukacji i pomagając młodym twórcom w zrozumieniu impulsu, który zaprowadził ich w świat muzyki i odnalezieniu ich własnego języka.
Na uczelni wykładają najbardziej kreatywni instrumentaliści z kręgu jazzu i muzyki współczesnej, poza niżej wymienionymi: Jim Black, Don Byron, Uri Caine, Steve Coleman, Eric Friedlander, David Gilmore, Drew Gress, Mary Halvorson, Billy Hart, Fred Hersch, John Hollenbeck, Ethan Iverson, John Hebert, Kokayi, Andy Milne, Matt Mitchell, Jason Moran, DJ Olive, Andrea Parkins, Brad Shepik, Jen Shyu.
SIM organizuje warsztaty muzyki improwizowanej na całym świecie, a przewinęło się przez nie blisko tysiąc słuchaczy. W Polsce te ich warsztaty odbyły się dwukrotnie w Katowicach (2008 i 20…). W tych trzecich, w Sopocie, wzięło udział 15 abiturientów, których kształcili: Ralph Alessi (tp, dyrektor SIM), Mark Helias (db), Ravi Coltrane (sax, syn Johna) i Tyshawn Sorey (multiinstrumentalista). Zajęcia odbywały się od rana do wieczora i zwykle kończyły się jamami. Poza tym wykładowcy, jako SIM Faculty Band, zagrali dwa koncerty (Dream Club i Zatoka Sztuki).
Nad organizacją warsztatów czuwała Natalia Turczyńska-Schmidt, szefowa Zatoki Sztuki, która zapowiedziała ich kontynuację w kolejnych latach, do czego jednak nie doszło.
Misję warsztatów tak opisał jeden z pedagogów: – ,,W tych warsztatach(…) najcenniejsze jest to, czego nauczą się na nich młodzi uczestnicy, wchodząc w interakcje miedzy sobą. Naszym zadaniem, jako wykładowców, jest stworzenie warunków do rozwijania ich kreatywność, przy czym możemy im tylko coś sugerować, wskazywać kierunki lub podpowiedzieć rozwiązania, na których wcześniej nie dostrzegali „.


